tirsdag den 11. september 2012

Hvad koster en god kop kaffe?

Dette er ikke et indlæg om Starbucks prisniveau, men et forsøg på at udregne prisen på en god kop kaffe brygget i hjemmet. Grunden til at jeg skriver om dette er, at min kone for nylig købte noget te, der var portionsafmålt (en brik til en kop te) og hun stejlede en smule over prisen på 4 kroner per brik. Jeg sagde lidt kækt, at det var ikke meget galt at en god kop kaffe koster det samme, men da jeg ikke lige havde alle fakta ved hånden, måtte jeg jo lave beregningen senere - sådan er jeg jo...

I beregningen tager jeg udgangspunkt i mine egne vaner, smag og udstyr.

Jeg købte for nogle år siden en Siemens Surpresso S75 til 7000 kroner. Den antager jeg holder ca. 5 år uden reparationsomkostninger. Ved 5 kopper kaffe om dagen svarer det til en levetid på godt 9000 kopper kaffe, så skal vi ikke for nemheds skyld kalde det en forventet levetid på 10000 kopper kaffe?

Min favoritkaffe fra coffeebeansonline.eu koster ca. 52 kroner for 225 gram bønner. En god kop kaffe kræver ca. 7 gram bønner, dvs. at der er bønner til ca. 32 kopper kaffe i en pose med 225 gram bønner.

Jeg vælger at ignorere strøm- og vandforbrug men en udgift, der ikke kan ignoreres, er vandfilteret i kaffemaskinen, der skal skiftes hver anden måned. Et nyt filter koster ca. 100 kroner.

Ovenstående rystet sammen i en passende beregning giver, at en enkelt kop god kaffe koster 2,65 kroner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar