søndag den 30. september 2012

Hvad er fascinationen ved at eje en klassisk bil?

Jeg har anskaffet mig en klassisk bil. Inden jeg går i uendelige detaljer om, hvilken bil det drejer sig om, så vil jeg starte med nogle betragtningen omkring, hvad det er, der fascinerer folk, der ejer en klassisk bil.

En klassisk bil har typisk mange år på bagen - lad os sige mindst 30 år gammel. Biler med en sådan alder følger ikke længere de normale regler for værditab. Det er både godt og skidt - skidt, fordi det gør det svært at prissætte klassiske biler og godt, fordi der er en chance for at bevare værdien af den klassiske bil.

Men lad det dog være sagt med det samme: Det er sjældent en god investering at erhverve en klassisk bil. Bevares, man kan da være heldig at kunne sælge bilen med en klækkelig fortjeneste men oftest går der en del penge til reparationer og vedligehold så man skal gøre det af interesse mere end for pengenes skyld.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvad er fascinationen ved at eje en klassisk bil? Folk er selvfølgelig forskellige, men for mig handler det om at eje noget, som ikke mange andre ejer. Derudover er der - i mit tilfælde - en god portion teknikfascination samt fascinationen over, at et design, der blev udtænkt for næsten 40 år siden stadig stort set holder den dag i dag.

OK, lad os bare komme til det: Jeg har købt en Jaguar XJ-S V12 fra 1977 (læs mere og se billeder her). Det er en bil, der i sin tid var en luksus sportsbil, der var for de få, der gerne ville skille sig ud. Den er håbløst upraktisk idet bagsæderne nærmest kun er til pynt og motorhjelmen er så lang, at man ikke kan se rundt om et sving uden at forenden af bilen stikker et godt stykke ud på vejen. Desuden er den så lav, at ingen kvinde kan bestå kendis-testen med at stå anstændigt ud af den iført hulkort.

Men hvad den mangler i praktikalitet har den i alt det andet, jeg skrev om herover. En 5,3 liters V12 motor er ikke den billigste at eje hverken i vedligehold eller brændstofforbrug men til gengæld trækker den jævnt fra tomgang og motorgangen er dejlig blød. Sammen med automatgearet giver det en lækker cruiser mere end en racerbil - det er muligt at den engang kunne opføre sig som en racerbil, men ligesom en ældre kvinde måske engang opførte sig som en vildkat, så gør alderen, at man passer lidt mere på en sådan Jaguar, når den trods alt er 35 år gammel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar