søndag den 7. oktober 2012

Kontanthjælp

OK, egentlig skulle denne blog ikke indeholde noget som helst politisk materiale, men jeg er bange for, at betragtningerne i dette indlæg ikke opfylder den ikke-politiske hensigt med denne blog...

Lad mig lægge ud med at fastslå, at jeg (heldigvis) ikke ved særligt meget om at modtage kontanthjælp i Danmark. Jeg håber heller ikke, at jeg kommer i en situation, hvor jeg bliver nødt til at overveje at søge kontanthjælp, men man ved jo aldrig...

Min bekymring, hvis man kan kalde det det, kommer i forbindelse med kravene til personer, der kan komme i betragtning til at modtage kontanthjælp. Så vidt jeg ved, er det et krav for at modtage kontanthjælp, at man ikke har nogen formue. Dvs. at al opsparing, friværdi samt større værdier skal frigøres før man kan komme i betragtning til at modtage kontanthjælp (hvis dette ikke er korrekt, så må en læser gerne korrigere mig).

Dette betyder lidt simplistisk, at en person, der har formået at føre en økonomisk sund tilværelse med lidt opsparing og friværdi samt minimal gæld, bliver "straffet" i forhold til en person, der har trukket på alle tænkelige kreditter og ikke har sparet noget op for til slut at stå med en pæn gæld. Sidstnævnte kan - simplistisk betragtet - modtage kontanthjælp mens førstnævnte ikke kan komme i betragtning til kontanthjælp, før denne har brugt al opsparing mm.

Det lyder ikke helt fair, gør det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar