mandag den 22. oktober 2012

Tågelygter og kørelys - lær din bil at kende!!!

Mange har igennem årene skrevet om brugen af tågelygter, men tilsyneladende er der stadig mange, der ikke kan finde ud af det. Måske skyldes det, at sådanne skriverier typisk er i fagblade (bilblade) samt fagspalter i aviserne, som primært læses af folk, der interesserer sig for stoffet, så det når langt fra ud til alle bilister - desværre. Og nu er der kommet endnu en funktionalitet på nyere biler, der skaber farlige situationer pga. uvidenhed - er der en god undskyldning for ikke at lære sin bil at kende?

Lad os bare tage tågelygterne først, så er det emne ryddet af vejen i denne omgang. Tågelygter foran på bilen er ikke det store problem: De bruges i dårlig sigtbarhed, men jeg må indrømme at jeg aldrig har set deres virkning. Problemet er tågelygterne bag på bilen: Disse kraftige røde lygter generer faktisk andre bilister bagved dig og du skal kun bruge dem, når der ikke er andre biler umiddelbart bagved dig. Du skal så tænde det bagerste tågelys og slukke det når du ser en bil komme op til dig bagfra - inden du blænder vedkommende. Når du på denne måde har fået en anden bilist bagved dig, så er det vedkommendes opgave at have sit tågelys bagpå tændt, så yderligere bagfrakommende billister kan se den bagerste bil i rækken. Det er ikke svært, men tilsyneladende gider folk ikke - det kan da ikke være uvidenhed, hvis man tager i betragtning, hvor meget der er skrevet om emnet de seneste 20 år? Eller måske er det bare tankeløshed?

Nå, men nu til et af de seneste påfund: Kørelys. Lad mig bare slå fast, at kørelys er en glimrende ting og det forhindrer sikkert mange ulykker. Men kombineret med nymodens teknologi som lyssensorer samt det faktum, at kørelys kun er påkrævet foran på en bil, så skaber det situationer, hvor folk stoler på teknikken og glemmer at tænke. Det man glemmer, er at tænde lyset i mørkt føre samt ved dårlig sigtbarhed, f.eks. i regnvejr på en motorvej, hvor tændte baglygter er et absolut minimumskrav for at bliver set nogenlunde i sådan et føre.

Jeg læste i en FDM biltest fornylig, at nye biler fra Audi og BMW har taget konsekvensen af ovenstående og indført, at lyset automatisk tænder, når vinduesviskerne bruges. Så man prøver med teknik at hjælpe tankeløse bilister, hvilket jo er OK, men det bidrager desværre også endnu mere til, at bilister forventer, at bilen klarer stort set alt, bortset fra at køre - og det er i sig selv farligt efter min mening.

Så lær din bil at kende, for vores alles sikkerheds skyld!

1 kommentar:

  1. Nu skriver FDM også om dette problem: http://www.fdm.dk/nyheder/husk-baglygterne-moerke-regn?utm_source=fdmtilbudbilen3613&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

    SvarSlet