søndag den 30. december 2012

Nu med iPad: Jeg er blevet bekræftet på godt og ondt...

OK, lad os få det overstået: Den notoriske Apple-modstander har anskaffet en iPad. Anskaffelsen tjener et højere formål, så tro ikke, at jeg pludselig er "konverteret". Jeg benytter her lejligheden til at nedskrive mine første refleksioner over produktet iPad efter et pad dages brug set gennem øjnene af en uøvet iOS-bruger men en i øvrigt teknisk velbevandret person: Undertegnede.

Anskaffelsen er en hvid iPad med Retina skærm (også kendt under navnet "iPad 4") med 16GB hukommelse og 4G mobildata (LTE). Mine forventninger til denne iPad før anskaffelsen var, at det ville være et lækkert produkt med et flydende brugerinterface, der primært finder anvendelse til underholdning - i hvert fald i de fleste private anvendelser. Det skal også nævnes, at jeg forventede at opleve "lukketheden" i iOS, som Apple er både kendt og berygtet for.

Mit første indtryk var klart, at denne iPad er ret tung. Tungere end jeg havde forventet og efter min mening for tung til at bruge som f.eks. e-bogslæser i sengen. Den er også meget tung og glat at sidde med i hånden i mere end et par minutter, så jeg foretrækker bestemt at bruge den næsten-liggende på et bord (understøttet af det sammenfoldede cover).

Oplevelsen af brugerinterfacet er imponerende flydende. Alt foregår uden forsinkelser og skærmen reagerer på selv små berøringer. Brugerinterfacet er dog også grundlæggende det samme som i 2007, da iOS så lyset for første gang. Softwaren i form af iOS er gennemført og tydeligvis perfektioneret med flere og flere indstillinger gennem de efterhånden seks hovedversioner af iOS - men basalt set uforandret siden 2007, på godt og ondt.

Apples såkaldt lukkede økosystem er jeg også stødt på - på godt og ondt. I korte træk går lukketheden ud på, at Apple skal godkende alle "apps", der skal kunne installeres på en iOS-enhed. Desuden opretholder Apple nogle ret strikse regler for disse apps, som udviklere skal overholde for at få deres apps godkendt. Bl.a. må apps ikke indeholde nogen form for betaling efter installation af app'en (medmindre Apple også får omkring 30% af dette som de gør af købsprisen for hver app).

Denne lukkethed resulterer i nogle uhensigtsmæssigheder og det begrænser udvikling og innovation i det økosystem, som Apple har skabt. F.eks. kan Microsoft ikke tilbyde Office på en iPad til deres Office 365 abonnenter fordi Apple ikke vil acceptere betaling udenom Apples App Store. Ligeledes med ESET sikkerhedssoftware, hvor man opererer med en såkaldt "uni-license", der involverer køb af licenser til et antal enheder med forskellige operativsystemer, men det kan Apple ikke acceptere.

Økosystemet gør det også vanskeligt for virksomheder at udvikle egne apps fordi alle apps skal gøres tilgængelige for alle i App Store. Dette begrænser en virksomheds muligheder til Web-baserede løsninger, der kan benyttes gennem en browser på iPad.

Sammenfattet er mit første indtryk af iPad, at det er et gennemført stykke software i form af iOS (pånær mangel på mapper til organisering af ikoner) og flot hardware, der desværre er upraktisk pga. vægt og en glat overflade. Desuden har jeg stadig et indtryk af iPad som værende primært til underholdning og sekundært til produktivitet - jeg er dog allerede blevet positivt overrasket over en App til 19 kroner, der kan være en stor hjælp for mig, så det er ikke kun underholdning... ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar