torsdag den 10. januar 2013

Thomas Banke - Borgmester i Fredericia?

Jeg har erklæret, at indlæggene på denne blog så vidt muligt ikke er ment som værende politiske, men skal ses som min mening om emnerne. Derfor skal dette indlæg læses som et indlæg om principper - eller redelighed, om man vil - og ikke som et politisk indlæg.

Da tingene udvikler sig i Fredericia nærmest time for time, har jeg valgt at give indlægget et manuelt tidsstempel - mange ting kan jo have ændret sig, når du læser dette: Skrevet torsdag den 10. januar 2013 kl 8:30.

Thomas Banke blev i går ekskluderet fra Venstre i Fredericia. Senere på dagen blev de fire byrådsmedlemmer (Hanne Lumby, Peder Hvejsel, Kenny Bruun Olsen og Børge Larsen), der stod bag eksklusionen, også ekskluderet, hvorefter Thomas Bankes eksklusion blev annulleret. Baggrunden for eksklusionen af Thomas Banke ligger i diverse omstændigheder, der tilsammen tegner et billede af en person, der nok ikke er egnet til at bestride et embede som Borgmester.

Efter min mening er sagerne om gentagen og bevidst snyd med rejseafregninger det samme som at tage af kassen, dvs. tyveri. Og tyveri fra ens arbejdsplads - eller fra en eller flere borgere for den sags skyld - er normalt fyringsgrund. En undskyldning kan simpelthen ikke gøre det ud for konsekvensen af en sådan handling, som de fleste mennesker ved, er forkert. Hvis Thomas Bankes handlinger ikke får konsekvens udover, at han giver en undskyldning, så danner det en farlig præcedens omkring tyveri i offentlige embeder.

Så jeg må erklære mig enig med de fire - nu ekskluderede - medlemmer af Venstre i Fredericia, ikke af politiske grunde men af principielle grunde: Thomas Banke bør fjernes som konsekvens af sine handlinger og ingen venneaftaler eller hvad der er grunden til, at han stadig sidder næsten uberørt af sine handlinger, bør kunne tage folks opmærksomhed væk fra dette. Det handler om principper, ikke om Thomas Banke...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar