torsdag den 15. november 2012

Siger et enkelt lille ord mere end 1000 ord?

OK, jeg har tidligere skrevet, at indlæg på denne blog ikke er politiske, så dette indlæg vil være en kort sproganalyse af Tove Larsens ordvalg i et interview i dagens udgave af BovBladet, hvor hun angiveligt svarer på kritik af, at Aabenraa Kommune tilsyneladende har nedprioriteret grænseområdet (i forhold til den nordlige del af kommunen, antager jeg) efter sammenlægning af de små kommuner til storkommunen Aabenraa Kommune.

Jeg har ikke talt, men artiklen om interviewet er sikkert rigeligt mere end 1000 ord, hvor Tove Larsen primært i ret korte sætninger forklarer at kritikken ikke giver mening. Hun laver dog en eklatant fejl, som sprogeksperter sikkert vil kalde en begynderfejl, idet hun vælger konsekvent i interviewet at bruge "vi" og "de" i beskrivelsen af Aabenraa kontra grænseområdet - der er ingen inklusion og fællesskab i dette ordvalg og det ødelægger fuldstændigt den direkte betydning af de andre 1000 ord i interviewet.

Her Tove Larsens indledende ord:
"Fakta er jo, at vi er en stor kommune. Så ja, rent geografisk er der et stykke vej mellem Bov og Aabenraa, men hvis du tager den menneskelige kontakt mellem områderne, så er der ikke langt. Jeg er tit i Bov"
"Vi har i høj grad beholdt arbejdspladser dernede. Hvis de synes, noget går dem forbi, vil jeg gerne gøre opmærksom på alt det, vi har sat i gang siden kommunesammenlægningen."
Need I say more? Mon ikke det er på tide, at Tove Larsen pakker sammen? Det har hun heldigvis også selv indset...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar