torsdag den 29. november 2012

Keep it real...

Nogle vil vide, at jeg er uddannet ingeniør og tilsyneladende er ingeniører meget følsomme når det kommer til at pynte på virkeligheden. I fagbladet Ingeniøren er der ofte (på bagsiden) en del indlæg om diverse mere eller mindre uheldige formuleringer i annoncer eller reklamer, der skærer i en ingeniørs øjne. På det seneste har det handlet en del om solcelleanlæg, hvor annoncetekster tilsyneladende er udfærdiget af personer, der ikke har særlig meget begreb om basale begreber indenfor elektricitet.

De seneste dage har jeg bemærket et andet eksempel på en reklametekstforfatter, der nok burde have checket sine fakta med en person, der ved lidt om emnet. Det handler om reklamen for Bodums nye kaffemaskine, der jo tilsyneladende er et rent vidunder. Den indeholder f.eks. "glasrør uden varmetab", hvilket jo faktisk er en verdenssensation, der ville kunne løse et af verdens store problemer med tabsfri lagring af energi. Så det kan undre, at en sådan revolutionerende opfindelse først finder vej til en kaffemaskine, før det forsøges brugt til at løse nogle af verdens vigtige problemer - kaffe er selvfølgelig vigtigt for mange, men det er trods alt ikke højest på listen... ;-)

Måske Bodum i virkeligheden mener "glasrør med revolutionerende lavt varmetab for glasrør brugt i en kaffemaskine" eller "glasrør med markedets laveste varmetab for glasrør brugt i en kaffemaskine"? Men det er jo lidt langt og indviklet til en reklametekst, så sandheden er blevet ofret for at højne forståeligheden og erstattet af det forståelige - men absolut forkerte - "glasrør uden varmetab".

Min kone siger, at mine indlæg næsten udelukkende er brok. Jeg håber ikke, at ovenstående opfattes som brok - det er ment som et oplysende indlæg, der henleder læserens opmærksomhed på, at man ikke altid skal tro på reklamerne. Det ved de fleste sikkert i almindelighed, men selv tilsyneladende tilforladelige reklamer, der måske nævner en masse tal eller bruger andre metoder, for at få seeren eller læseren til at tro, at det er et absolut korrekt og troværdigt budskab, der formidles, altså ikke altid er forfattet af folk, der ved noget om emnet.

Og det er så skrevet af en ingeniør med et job indenfor marketing... ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar